M-ai dezamăgit!

old-curiosity-shop-dickens-charles… dragă Charles Dickens. Da, m-ai dezamăgit cumplit cu romanul tău al naibii de plictisitor, Vechiul magazin de curiozități. Dar hai să-mi expun pretențiile pe rând.

Voi începe cu faptul că mi-ai plăcut nespus de mult, începând cu Colind de Crăciun – căci a fost prima carte de-a ta pe care am găsit-o în biblioteca imensă a mamei. Aveam vreo zece ani, iar cele trei spirite ale Crăciunului mi s-au părut strașnice, fascinante, urmându-mă ca niște umbre în iarna aceea. După, l-am descoperit pe Oliver Twist, și copil mic ce eram, am vărsat lacrimi pentru soarta crudă ce-i zâmbea cu colți de șacal bietului pui de om. Mai târziu, l-am întâlnit pe Pip și m-am îndrăgostit – da, m-am îndrăgostit de simplitatea sufletului său, de imaginea pe care ai creat-o. Și de doamna Havishem, pentru că am o simpatie aparte pentru personajele ciudate, nebune, ce nu se integrează în societate.

Dragă Charles Dickens, mi-au plăcut cărțile tale, până când am deschis ușa în magazinul de curiozități. Și am deschis-o degeaba, pentru că nu am găsit nimic interesant acolo. Un moșneag ce era pe cale să se risipească pe podea, o fetiță prea frumoasă și ruptă din soare pentru epoca noastră, și un băiețandru loial, de o loialitate imposibilă chiar. A, și să nu uit de Quilp, piticul șarmant, duhnind a băuturi spirtoase și glume de prost gust. Deși acesta cred că a fost cel mai real personaj – căci sunt pline crâșmele la țară cu astfel de indivizi.

Mai pe scurt, romanul începe într-un magazin vechi de curiozități, în care îi găsim pe acești indivizi originali. Bun. Moșneguțul, ce poartă o dragoste paternă foarte obsesivă pentru nepoata lui, Nell, este un înflăcărat jucător la ruletă. Quilp – un individ plin de mizerie în convorbire, atitudine și comportament. Kit – băiețandrul loial, este fericit atâta timp cât Nell e fericită. Domnului Quilp, însă, nu-i convine că toată lumea e fericită și numai el nu e, gândindu-se să-i ceară moșneagului datoriile pe care le-a făcut din vina amantei – a patimii pentru ruletă. Moșneagul, ca un adevărat jucător, nu are nimic la suflet, doar dragostea pentru nepoată, de aceea micul lor magazin trece în mânile piticului, iar într-o noapte, la chemările nepoatei, moșneagul și Nell fug în lume. De aici, firul narativ se împarte între călătoria lui Nell cu bunicul și viața lui Kit – naiba știe de ce.

Acum trecând la dezamăgirea mea, sau mai bine zis, la motivele ce au dus la această concluzie. Pentru început, titlul pare a reprezenta universul în care se va desfășura acțiunea. Ei bine, vechiul magazin de curiozități nu mai apare în fundal după plecarea lui Nell; de altfel, acesta ar fi putut la fel de bine fi și casă de lux din centrul orașului, și hambarul unei ferme de porci, nu are nicio relevanță, e doar o clădire.

După, portretizarea lui Nell este incompletă, căci domnișoara se vrea a fi firavă, frumoasă ruptă din soare, reprezentând idealul oricărui adolescent sau moșneag libidinos – gen domnul Daniel Quilp. Așa frumoasă și minunată cum e, pe parcursul romanului Nell nu reușește să-și manifeste personalitatea, ci rămâne, până la bun sfârșit, un element frumos într-o realitate nu prea, un accesoriu. La fel, nu mi-am putut explica moartea ei – a fost inutilă, lipsită de orice sens sau culoare.

Deși romanul începe cu Nell și magazinul vechi ce nu va mai apărea în peisaj, acțiunea se centralizează asupra lui Kit, și anume în cum loialitatea lui l-a adus în casa unui om de treabă ce avea un ponei a cărui personalitate este mult mai bine dezvăluită în cele câteva apariții în decor. Deși viața lui Kit e frumoasă, din când în când autorul își mai amintește că a lăsat-o pe Nell undeva în călătoria ei, astfel uitând de Kit și sărind direct în drumul de țară pe unde merge fetița cu bunicul. Pe urmă se reîntoarce – cred că-i pierde pe călători din vedere – la Kit, și la conflictul acestuia cu domnul Brass și sora acestuia, Sally Brass – care sunt și ei băgați în decor așa, doar ca să nu fie prea pustiu pe acolo. Și desigur, finalul este unul fericit pentru toată lumea. Sfârșit.

About Elena Druță

Sunt studentă la facultatea de medicină veterinară din cadrul USAMV Iași. Textele de pe acest blog se află sub protecția legii drepturilor de autor. Vezi toate articolele lui Elena Druță

2 responses to “M-ai dezamăgit!

Lasă un răspuns

