Concursuri mai puţin corecte

Recent am participat la un concurs la care am participat şi anul trecut, însă un lucru, care m-a deranjat şi data trecută, a rămas la fel: existenţa unor „pile” la un concurs de talia acestuia. M-a deranjat mult un anumit aspect, având în vedere că miza – premiul nu e cine ştie ce: este mai mult simbolic.

Ca să înţelegeţi despre ce vorbesc, concursul constă în realizarea unei lucrări care trebuie trimisă până la o dată limită la o anumită adresă de email, după care trece ceva timp înaintea afişării rezultatelor. Anul trecut am fost la premiere, însă în acest an nu am ocazia deoarece sunt plecată din oraş. Premierea din primăvara trecută a fost frumoasă, am fost toţi felicitaţi, deşi nu eram prea mulţi. Pe la jumătatea premierii a apărut şi o anumită doamnă X, profesor la liceul X – un liceu care nu este printre cele mai bune din oraş, împreună cu vreo 8-9 elevi din acelaşi liceu X. Doamna care era gazda ne-a prezentat grupul care a venit şi ne-a zis ceva de genul „A intervenit o schimbare în concurs: doamna nu a reuşit să-şi înscrie elevii la timp, deoarece nu ştia, însă ca să nu-i supărăm – pentru că au muncit şi ei, am făcut şi diplome de onoare pentru ei”. Aşa am rămas noi, aceştia care ne-am înscris la concurs la timp  cu diplome simple, iar colegii noştri din liceul X cu „diplome de onoare”. Mai târziu am înţeles din convorbirile doamnelor că de fapt doamna profesor face parte din echipa de redacţie, sau în fine, cunoaşte bine organizatorii concursului. Întrebarea care mi-a venit atunci a fost cum de doamna profesor nu ştia de concurs, sau cel puţin cum de nu ştia data limită  înscrierii, având în vedere că acest concurs are cel puţin 3 ani şi că doamna mai este şi profesor?

Anul acesta am primit un mail cu linkul la lista câştigătorilor. Curios lucru, din 24 de „finalişti” premiul I au primit 10 elevi, 8 dintre care sunt de la acelaşi liceu X; premiul II l-au obţinut 8 elevi,  unde „s-a pierdut” unul din liceul X. La fel şi la premiul III am găsit unul din liceul X, din 6 participanţi. Mi se pare exagerat ca pe locul I să fie mai mult de 50% din acelaşi liceu, având în vedere că au participat şi elevi din licee mult mai bune, licee care sunt în top 3 în oraş; cred că fără pile – adică fără doamna profesor de anul trecut – nu s-a putut face aşa ceva. Plus că anul trecut am fost doar 10 finalişti – câte 2-3 la fiecare premiu, plus vreo 4 la menţiuni (fără deţinătorii „diplomelor de onoare”). Sunt mulţumită de rezultatul pe care l-am avut, pentru că oricum nu mă aşteptam la cine ştie ce; curios însă este numărul mare de finalişti – şi sunt sigură că anul acesta nu s-au înscris mai mulţi decât în anii precedenţi (concursul este puţin cunoscut în rândul liceenilor).

Mă întristează însă acest decalaj enorm de deţinători de premiul I: teoretic, dacă să luăm aşa, concursul acesta este mai mult destinat elevilor din acel liceu, ca să se distreze ei, să vadă care dintre ei se află în graţiile doamnei profesor – se pare că doi nu sunt, de s-au pomenit cu premiul II şi III; pentru că oricât de bun ai fi, tot aceştia vor obţine un rezultat mai bun decât tine, că de, profesorul tău nu îi cunoaşte pe ăia din jurizare; şi e trist, că până şi într-un concurs mic, unde premiile sunt mai mult simbolice, există aceşti oameni cu pile. Că na, elevii din liceul X sunt toţi poeţi, toţi iau premiul I. Păcat şi…Ruşine, în primul rând!

About Elena Druță

Sunt studentă la facultatea de medicină veterinară din cadrul USAMV Iași. Textele de pe acest blog se află sub protecția legii drepturilor de autor. Vezi toate articolele lui Elena Druță

Lasă un răspuns

